Virtuální realita: svět za brýlemi

Virtuální věc, to je něco, co prostě neexistuje ve hmotném světě. Reálná věc v tomto světě existuje. Jak tedy může existovat virtuální realita? Vždyť to popírá dvě definice ze dvou! No dobře, existovat to skutečně může. Jde o to, že vidíme virtuální objekty v reálném světě. Ony tu tedy nejsou, ale my je vidíme, jako by tu byly a v ideálním případě nepoznáme rozdíl.

S touto hračkou se poslední dobou roztrhl pytel, už nějaký ten pátek tu máme Oculus Rift od Facebooku , HTC Vive či GearVR od Samsungu. V podstatě jsou to brýle, které váš zrak kompletně přesunou do virtuálního světa v plném zorném poli. Reagují na váš pohyb hlavou, takže obraz se otáčí a můžete se tak rozhlížet. Navíc, díky senzorům ve vašich rukou, můžete vidět i své virtuální tělo. Jste tedy přeneseni do jiného světa.

Aktuálně se rozvíjí dva typy brýlí. Ty plnohodnotné jako Oculus Rift mají své vlastní displeje a využívají výkon počítače, graficky jsou tedy mnohem více zdatnější. Pak tu máme druhou skupinu, tam patří například Google Cardboard či GearVR. Tyto brýle využívají našich smartphonů a jejich displejů. Sice nepotřebujeme počítač, ale grafika oproti plnohodnotným silně pokulhává a ani reakce nejsou tak rychlé. Na druhou stranu jsou tyto telefonní kukátka samostatná a nepotřebují kilometrový kabel do grafické karty počítače a USB.

K čemu je to tedy dobré? Využití máme hned několik. Prvním z nich je zábava, přece jen každý….dobře skoro každý si rád zahraje svoji hru přímo z pohledu své osoby se zbraní v ruce bez nutnosti klávesnice. Kdo nemá rád hry, může si užít například film odehrávající se všude kolem něj, či virtuální prohlídku jakéhokoliv místa na zemi. Dalším, tentokrát trochu praktičtějším využitím je zdravotnictví. Pokud uděláme 3D sken či rentgen čehokoliv, může ho například student či lékař neomezeně dlouhou dobu pozorovat, navíc si ho jen gesty rukou ve vzduchu může otočit, přiblížit či jen nechat levitovat.

Další využití najdeme v takzvané Augmentované (rozšířené) realitě, tuto technologii můžete znát například od Microsoft Hololens. (video na http://s‐tisk.cz/hololens) Brýle od Microsoftu vám váš svět neukradnou, pouze do něj přidají určité objekty, hologramy. Jak tedy název napovídá, augmentovaná realita plně zanechává náš svět, jen do něj přidává kalendář a televizi na zeď a pro děti třeba díru do Minecraft světa v podlaze.

Proč tedy takto geniální vynálezy už dávno nepoužíváme všude? Je to jednoduše proto, že tyto technologie jsou ještě na začátku a plné much. VR brýle (ty na virtuální, nikoliv rozšířenou realitu) mají nízké rozlišení a počet snímků za vteřinu, vysněná virtuální planeta tedy vypadá jako na staré televizi, jen víc zasekaně. Dále trpí například nedostatečnými pozorovacími úhly. Největší problém jsou však nároky na výkon. Pokud chcete uživit Oculus Rift, potřebujete pořádně nadupaný počítač za pěkných pár desítek tisíc. Ani ten vám ale nepomůže od zpoždění, které způsobuje zpracovávání dat ze senzorů pohybu hlavy. Po čase se vám tedy udělá nepěkně špatně a budete se muset vrátit zpět na zemi. Tyto technologie jsou tedy cool, ale na jejich nasazení do reálného využití si ještě počkáme. Každopádně až to přijde, půjdu si něco zahrát, co Vy? Přidáte se?

Šimon Čecháček, 5. A8

Napsat komentář